بِسْمِ اللَّه وَ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ

 

 

روش توحیدی نسبت به تنوع بشری و تکثُّر اعتقادی

 

دین توحیدی - وحیانیِ اسلام، دینی است که صاحبش «خَيْرُ الرَّاحِمِينَ» و «أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» است؛ صاحبی که ذکر و یادش با صفات «رَحمن و رَحیم» افتتاحیۀ سُوَر کتابش میباشد؛ و در اکثر اوقات سرآغاز کار و فعالیت پیروانش بحساب می آید. و این همان دینی است که رسولش دشمنان جنگی ۲۳ ساله را می بخشد! و پذیرش توبه در آن حتی برای «کُفار حربی» باز و آزاد می باشد. و از این عالیتر، التزام به عدالت در این دین وحیانی و نشأت گرفته از لطف ربانی حتی نسبت به دشمنان جنگی «نشانۀ تقوی و مهار نفس» محسوب می شود: وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ (مائده - ۸): «خصومت و دشمنی کسانی شما را وادار نکند که از راه عدالت و توازن خارج شوید، بنابر این عدالت و توازن به خرج دهید، که نزدیکترین روش به تقوی و انضباط دینی است». همچنین این دین توحیدی - وحیانی، دین علم و حقیقت است، و علمی بودن و حقیقت نگری آن تا جایی است که اظهار نظر قطعی حتی برای فردا در آن منع شده است؛ چونکه بدان علم قطعی نداری! و باید همراهش بگویی ان شاء اللّه: وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَداً، إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ (کهف: آيات ٢٣ و ٢۴): «هیچ وقت مگویید من فردا اين کار و عمل را انجام میدهم، الا اينکه {بگوييد} اگر مشیّت اللّه و خالق یکتا اقتضاء نماید»، و ان شاء اللّه یعنی اگر ارادۀ خالق و قوانین آن اقتضاء نماید و زمينه هاى کار و عمل مورد نظر فراهم گردد؛ زیرا همه چیز دست بشر و در محدودۀ ارادۀ او نیست، و منجمله خیلی چیزها حتی قابل پیش بینی نیستند. و این عبارت (ان شاء للّه) همان قید و حذَر مسئولانه و مُتقیانه ای است که با قرار گرفتنش در دست «اهل هوی و فاقد انضباط دینی» وسیلۀ فرار از وعده ها  و پیمانها شده است. و از همه مهمتر و اساسی تر  اینکه: دین توحیدی اسلام (که منشاء و مصدرش خالق عالَم و معبود یکتاست)، تمام اصول و فروعش روی «حق و حقیقت» بناء شده است؛ و حتی صاحب قرآن (اللّه و معبود یکتا) خودش را عین حق و حقیقت معرفی کرده است: ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ (حج – ۶۲): «همانا که اللّه و خالق یکتا عین حق و حقیقت است»، و این همان خالقی است که ارض و آسمانها را نیز بنابر حق و حقیقت آفریده است: وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ (اَنعام - ۲۳): «و او همان ذاتی است که آسمانها و زمین را به حق و درستی آفریده است». و بالاخره اینکه، این دین توحیدی - وحیانی، همان دینی است که آزادی بنی آدم از سلطۀ یکدیگر و برقراری تعاون و اُخوَّت و فداکاری در میان نسل بشر (روابط توحیدی) بزرگترین حکمت ظهورش بوده و سلب آزادی (ارادۀ انتخاب) از این خلیفة اللّه و برقراری روابط سلطه گرانه با ایشان عین شرک و بت پرستی اعلام شده است (که حداکثر ظلم و ستمکاری نسبت به خالق و مخلوق می باشد): قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَ لَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ (آل عمران - ۶۴): «ای رسولِ توحید و آزادی، خطاب به منسوبان مکاتب توحيدى اعلام نما که: بياييد بسوى عقيده ای که بين ما و شما مشترک است، و آن اينکه جز اللّه و خالق یکتا را عبادت و اطاعت نکنيم، و شريکى برایش قائل نشويم، و بعضى از ما آقاى بعضى ديگر نشوند»، لکن و با وجود همۀ اینها و بیش از اینها!!! منکرین حق و حقیقت و بدخواهان این دین پر خیر و نعمت؛ از خشونت و بی عدالتیِ آن و عدم وجود آزادی در این ندای توحیدی - وحیانی صحبت به میان می آورند و آن را غیر علمی تبلیغ و تلقی می کنند؛ و به شیوه ای خصمانه این مسیر ذوالابعاد و پر انعطاف را مجموعه ای از «تعالیم گذشته و بی رحمانه» منعکس می سازند؟! و لکن چنین تلقی و تعاملی! نه بیانگر واقعیت این منهج رهایی بخش (و نجات دهنده از نفس و محیط و تاریخ)، بلکه بیانگر مواضع نامعقول و زورگویانه ای است که علیه اسلام و مسلمین و «مُتشبِّث به مثالهای تاریخی و تداوم یافته در جوامع اسلامی» اتخاذ می شود. و طبعا جُهّال خشن و غریزی و گرفتار اعراف محلی - تاریخی نیز با روش کور و هواپرستانۀ خویش و آویخته به مثالهای تاریخیِ دینداری (و آمیخته با تحریفات و خرافات قرونی) کاری کرده اند که مواضع بدخواهانِ بی انصاف در حق این دین توحیدی - وحیانی (که ناشی از لطف خالق در حق بنی آدم است) واقعی بنماید. (نقل از: فراخنای قواعد توحیدی و مثال زدگی مسلمین). و حال به اصل موضوع می پردازیم و نحوۀ تعامل قرآن حکیم با ادیان و مسالک مختلف و با معتقدین و پیروانشان تحت عناوینی و در سایۀ آیات قرآن تقدیم می گردد، باشد که مواضع توحیدی واصل شوند:

جوامع مختلف و مُختصّات آنها و ابتعاد از نزاع و دشمنی:

خالق منّان (بنابر تقدیر خودش و جغرافیای وسیع و آب و هوای مختلف) بنی آدم را شاخه شاخه و رنگارنگ آفریده و او را به شعوب و اقوام و جوامع مختلف تقسیم کرده است، و آنگاه همۀ آنها را دعوت نموده که در رابطه با خالقشان تقوی و انضباط دینی و در رابطه با یکدیگر تسامُح و انتفاح داشته باشند: يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ (حجرات - ۱۳): «ای بنی آدم، ما شما را از نر و ماده ای خلق کردیم، و آنگاه شما را در شعوب و قبائلی - دستجات بشری - قرار دادیم، تا از یکدیگر متمایز شوید و همدیگر را بشناسید، لکن اکرمترین و عزیزترین شما نزد اللّه با تقوی ترین و مُلتزِم ترین شماست». همچنین قرآن مُبین دربارۀ تنوع زبانی و رنگارنگی جوامع بشری، آیاتی را ذکر نموده و مشخصا در این رابطه می فرماید: وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْعَالِمِينَ (روم - ۲۲): «و از آيات و نشانه های اللّه و خالق یکتا همانا خلق آسمانها و زمین و تفاوت زبانها و رنگهای شماست، و حتما در این امور نشانه ها و براهینی برای اهل علم نهفته است». کمااینکه آیۀ دیگری موضوع تَلوُّن و رنگارنگیِ چیزهایی که در کرۀ ارض قرار دارند بدین شیوه بیان می نماید: وَ مَا ذَرَأَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ (نَحل - ۱۳): «و آنچه برای شما روی زمین قرار دادیم مختلف الالوان و دارای رنگهای متعدد هستند، و به تأکید در این قضیه برای کسانی که متذکر می شوند آیت و نشانه ای نهفته است». و اما خالق عالم جهت ثبوت تعدُّد و تکثُّر جوامع بشری و جهات و روشهای مختلفه، موضوع ادیان و مسالک و مناسک را نیز مطرح کرده و در این رابطه هم روشنگری کرده است، بنحوی که قرآن مُنیر تعدُّد ادیان و مناسکِ مختلف و آداب و رسوم آنها را به صراحت تقریر و اعلام نموده و بعنوان جهات و اطراف مُعترَف بِه (و امری الهی) قلمداد کرده است: وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ (حجّ - ٣٤): «برای هر یک از اُمَم و جوامع توحیدی {در طول تاریخ} منسَک و طریقه ای قرار دادیم، تا معترف و شکر گذار رزقی باشند که اللّه نصیب آنها گرداند، از نعمتهای حیوانی، پس بدانید که معبود شما واحد و یکتاست و تسلیم و مطیع او گردید، و بشارت باد بر اهل تسلیم و اطاعت». بدیهی است که در این آیه ادیان و مناسکی مدنظر است که در مسیر یکتاپرستی می باشند، و جهت تأکُّد روی تعدُّد و تکثُّر اُمَم و جوامع بشری (و مسالک و مناسک مختلف آنها) قرآن کریم این مجموعه ها را بصورت مشخص ذکر و نام برده است: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَىٰ وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (حجّ - ۱۷): «به تأکید آنهایی که ایمان آورده و مسلمان شده اند و آنهایی که یهودی و نصارٰی و صابئه و مجوسی هستند، و همچنین آنهایی که مشرک و بت پرست می باشند، حتما اللّه و معبود یکتا روز قیامت آنها را از هم جدا ساخته {و حساب جداگانه ای برایشان باز می کند}، و اکیدا اللّه و خالق یکتا بر هر چیزی ناظر و مطَّلع می باشد». و طبعا این تقسیم بندی (و الهی بودنش) هماهنگی زیادی با ماهیّت متفاوتِ فرهنگی و بافت تربیتی متفاوتِ انسانها دارد (که آنهم بنابر علل و دلایل خودش بوجود آمده است)، و این امر در آیۀ ۸۴ سورۀ اِسراء بدین صورت بیان شده است: قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا: «بگو هر کسی بنابر ساخت و شاکله ای که پیدا کرده حرکت و عمل می کند، و آنگاه خالق تان بهتر می داند که چه کسی بیشتر هدایت پذیر و در صراط مستقیم قرار گرفته است». البته این بدین معنا نیست که هر چه طبیعی و الهی است بحال خود باقی بماند و تغییری ننماید؛ زیرا بنی آدم در مقابل یک طبیعت و یک تقدیر الهی قرار ندارد، بلکه در آنجا هم تعدُّد و تکثر وجود دارد. برای مثال: عدم تعلیم و تربیتِ بشر مایۀ عقب ماندگی او می شود؛ و این یک امر طبیعی و الهی است، کمااینکه تعلیم و تربیت مایۀ رشد و ترقی بشر می گردد، که آنهم طبیعی و الهی و با ناموس خلقت همخوانی دارد. این وضعیت همانست که در ادبیات توحیدی تقدیر و قضا و قدر نامیده می شود، و اما مُحتوای آن به شیوۀ انحرافی و تک بعدی دریافت شده است؛ زیرا ما یک تقدیر و قضا و قدر نداریم، بلکه به اندازۀ قوانین توحیدی - وحیانی (تکوینی و تشریعی) با تقدیرات الهی و قضا و قدر روبرو هستیم. و مشخصا اگر ما اهل جَهد و جِهاد و تلاش باشیم برندۀ دنیا و آخرت خواهیم بود (این یک تقدیر است)؛ همانطور که اگر بیکاره و تماشاچی و بی خیال باشیم در دنیا و آخرت محروم و بازنده می شویم (که آنهم تقدیر دیگری می باشد). اینست که قرآن حکیم در عین تقریر تعدُّد و تکثُّرِ ادیان (و مناسک و مناهج مختلف)، تذکر می دهد که برای تغییر و تحول آنها (و تعلیم و تربیت توحیدی) باید هوشیارانه حرکت نمود و از افتادن در دام تنازع و درگیری پرهیز کرد. و آیۀ ۶۷ سورۀ حجّ این موضوع را بدین صورت بیان کرده است: لِّكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَىٰ رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُّسْتَقِيمٍ: «برای هر اُمَّت و جامعه ای منسَک و طریقه ای قرار دادیم، که آنان بدان چنگ زده و تمسُّک می جویند، پس ای محمد این موضوع {اختلاف در مناسک و مناهج} شما را وارد نزاع و دشمنی با آنها ننماید، و تنها بسوی خالقت دعوت نما {و مشغول دعوتگری توحیدی باش}، و به تأکید ای محمد شما روی هدایت مستقیم و بر حق می باشید». اینست هدایت ربّانی و راه راست و حقانی؛ و طبعا ثمربخشی آن نیز همانا در عدم وارد شدن به منازعات بیفایده و زیانبخش و تمرکز روی دعوت و بلاغ مُبین توحیدی است. و اعتراف صریح قرآن به شرایع و مناهج مختلف با اسلام و رسالت محمد مصطفی عالیترین بیانگر حقیقت تنوع و تکثر بشری است: وَلَقَدْ آتَيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ، وَآتَيْنَاهُم بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ، ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ (جاثيه - ١٦ و ١٧ و ١٨): «محققا ما {در گذشته} کتاب و سیادت و نُبُوَّت به بنی اسرائیل عطاء کردیم و از خوراکیهای پاک و تمیز آنها را اطعام دادیم {و بر این اساس} آنها را نسبت به سایر عالمیان ارجحیت بخشیدیم {و اُسوه قرار دادیم}. کمااینکه در نحوۀ دینداری اصول و تبییناتی را برایشان فرستادیم، با وجود این، آنها با اینهمه تعلیمات و تبیینات توحیدی، ناحق و ظالمانه به اختلاف و تنازع پرداختند، لکن خالقت قضاوت دربارۀ اختلافات آنها را به روز قیامت می سپارد. اما حال برای شما در رابطه با دین توحید طریقه و روشی قرار داده ایم و از این طریقه و روش تبعیت و پیروی نما، و از میل و هوای کسانی که نمی دانند تبعیت و پیروی مکن». بلی، در این آیاتِ وحیانی اعتراف به شرایع و مناهج دیگر، اعلام موجودیت اسلام و اِلغای انحصارطلبی بنی اسرائیل، احترام به مبادی و شریعت خویش، و عدم واقع شدن زیر سلطۀ اغیار، بنحوی صریح قابل مشاهده است.

تکثُّر شرایع و مناهج و دعوت به عدالت و خیرخواهی:

خالق عالم چنین اراده کرده و مشیت ایشان چنین اقتضاء نموده که بنی آدم متفاوت و متنوع باشند و به چیزهای مختلف متمسِّک و چنگ اندازند و دارای طُرُق و مناهج متعدِّد گردند. و این طبیعتِ این مخلوق مفضَّل و عالی مقام و نشأت گرفته از قضا و قدر الهی است، و بیان وحیانیِ قرآن در این رابطه بدین قرار است: لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (مائده - ۴۸): «بدانید که برای هر یک از شما راه و روشی قرار داده ایم، و اگر اللّه و خالق یکتا اراده می کرد همۀ شما را یک امت {و یک راه و روش} قرار می داد، و لکن او میخواهد شما را دربارۀ آنچه {از راهها و روشها} به شما داده بیازماید {که چقدر دارای موضع بر حق و متناسب هستید}، بنابر این، در رابطه با خیرات و عملکرد مُحِق {و آنچه بر حق و رواست} از یکدیگر سبقت و پیشی بگیرید، {و بدانید که} منزلگاه نهایی شما بسوی اللّه و خالق یکتاست، و آنگاه شما را در رابطه با آنچه اختلاف داشتید مطلع می سازد». بدیهی است که این وضعیت همیشه چنین بوده است، کمااینکه قرآن مُبین در آیۀ دیگری داستان اختلافات و آرای مختفله را در طول تاریخ (به حق و ناحق) نقل نموده و آن را یک امر طبیعی و ریشه دار و ناشی از ارادۀ خالق یکتا قلمداد کرده است: وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُوا وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (یونس - ۱۹): «مردم روی زمین جز یک جنس و ماهیت نداشتند، و لکن دچار اختلاف شدند و متفاوت گردیدند، اما اگر ارادۀ خالقت در کار نبود {مبنی بر اختلاف و تفاوت} حتما اختلافات مابین بشری {و تفاوتهایشان} خاتمه پیدا می کرد». و سند ظهور اختلاف و تفاوت بشری (بنابر اراده و قدر الهی) در آیۀ بسیاری و مشخصا در آیۀ ۹۳ سورۀ نحل بدین شیوه بیان شده است:  وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِن يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (نحل - ۹۳): «اگر خالق یکتا می خواست و ارادۀ او اقتضاء می کرد، شما {بنی آدم} را امت و جامعه ای متحد و یکدست قرار می داد، لکن چنین مقدَّر است که بعضی دچار ضلالت و گمراهی و بعضی هدایت پذیر و سر راه بیایند، و حتما در رابطه با عملکردی که داشته اید مورد سؤال و بازخواست قرار می گیرید». خوب این آیات آشکارا بیان می دارند که در یک جامعۀ معقول و متفاهم و معتقد به اختلاف و تفاوت (و معترف به آزادی و کثرت گرایی)، پیروان ادیان و صاحبان مسالک و اعتقادات متفاوت می توانند با هم زندگی مسالمت آمیز و همکارانه ای داشته باشند. کمااینکه آیۀ ۲ سورۀ مائده این واقعیت را روشنتر ساخته و چنین امر و نهی بیان می نماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَ رِضْوَانًا وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُوا وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (مائده - ۲): «ای اهل ایمان و اسلام، شعارها و مُحرَّمات اللّه و معبود یکتا را {در رابطه با حقوق دیگران} مُباح و زیر پا مگذارید: نه ماههای حرام را (ذوالقِعْده، ذوالحِجَّة، مُحرَّم، رَجَب)، نه هدایا و حیوانات علامتگذاری شده را (قربانیهای مناسک حجّ - قبل از اسلام}، و نه کسانی که {از غیر مسلمین} قصد رفتن بسوی بیت الحرام را می نمایند، که رزق و روزی خویش را از راهی مقبول و رضایتبخش {از طریق کسابت} از خالقشان می طلبند. و هر وقت که مراسمات حجّ را به اتمام رساندید، آنگاه میتوانید به صید و شکار بپردازید، و لکن عداوت و دشمنیِ جمع و دسته ای که مانع رفتن تان به مسجد الحرام می شوند، شما را وادار نکند که از حدود خود تجاوز نمایید، و {بجایش} بر مبنای خیر و نیکوخواهی و تقوی و انضباط دینی، همکار و پشتیبان یکدیگر شوید، نه اینکه در بدکاری و تنازع با همدیگر همکار و هماهنگ شوید، پس {ای مؤمنان} تقوی و انضباط دینی داشته باشید، و به تأکید اللّه شدید العقاب و دارای مجازات سخت و سنگین می باشد». لازم به ذکر است که این آیه زمان فتح مكه و در حساسترین اوضاع نازل شده است (سال هشتم هجری)، که از طرفی مسلمین بسیار قدرتمند شده بودند، اما از طرف دیگر وضعیت هنوز متلاطم بود. لکن و با وجود این قضایا مسجد الحرام و کعبة اللّه (که محل احترام همگان بود - مثل قدس و بیت المقدس)، بنابر نصوص وحیانی و تسامح توحیدی برای همۀ اطراف مفتوح گذاشته می شود؛ بنحوی که غیر مسلمین هم می توانستند در آن مکان حضور پیدا کنند و با توجه به آداب و اعراف خودشان مراسمات خود را برگزار نمایند. و طبعا راهگشایی قرآن جهت حلّ و فصل این موضوعِ «مختلفٌ علَیه» مبنی بر مشارکت اطراف متعدِّده و عدم محرومیت بعضی (و حتی مغلوبین) بوده است. اما با توجه به عدم مراعات مبانی مشترک و توطئه گری علیه مسلمین و تداوم روشِ «لا اَیْمانی و خبیث مُشرکین» اوضاع دیگری بوجود آمد و احکام جدیدی نازل گردید؛ بنحوی که بعضی اطراف و مشخصا مشرکین و بت پرستان (که در رأس حروب با مسلمین بودند) با احکام شدیدی روبرو شدند (مبنی بر نجس خواندنشان - که بعدا و در جنگ رِدِّة این نجاست و خباثت هویداتر گردید)، و بدین ترتیب از برپایی مراسمِ حجّ در مسجد الحرام محروم گشتند (و ممکن است عدم جدیّت برخی از مسلمین هم در نزول این حکم دخیل بوده باشد)، و حکم مُنزَل قرآن در این رابطه بدین قرار بود: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَٰذَا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (توبه - ۲۸): «ای اهل ایمان و اسلام، غیر از این نیست که مشرکین نجس و خبیث هستند {بت پرست و توطئه گر}، و بعد از این سال (نهم هجری) نباید وارد مسجد الحرام شوند، و اگر خوف مشاکلی را دارید، آنگاه اللّه و خالق یکتا به فضل خودش، اگر اراده کند، شما را مستغنی و بی نیاز خواهد کرد، و به تأکید اللّه بسیار عالم و صاحب حکمت است». و اما از اینهم صریحتر و عینی تر و واسعتر، همانا تبیین تعامل مسلمین مبنی بر عدالت و نیکوکاری با اهل دیانات و مناسک مختلف و مشخصا با کسان و جهاتی است که (به هر علَّتی) ایمان نمی آورند و به دین توحیدی اسلام ملحق نمی شوند، و آیۀ ۸ سورۀ مُمتحِنه این موضوع اساسی و عملی را بدین صورت بیان داشته است: لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (سورۀ مُمتحِنه- آیۀ ۸): «اللّه مانع شما مسلمین نيست که با کسانى که بدليل ايمان و اعتقاد به دين توحيد با شما نجنگيده و شما را کشتار نکرده و از سرزمين و ديارتان اخراج نکرده اند، نيکى و بخشش داشته باشيد، و حقا که الله نيکوکاران و بخشندگان را دوست دارد». و طبعا این منهج توحیدی و روش دینداری اسلامی است، منهج و روشی که همۀ انسانها در آن مخلوقِ اللّه و خالق یکتا محسوب شده و حامل روح الهی هستند و در ذات خودشان صاحب حرمت و کرامت می باشند. و اما اگر غیر از این مشاهده شده (در انحراف و خلافکاری)، در رابطه با خود اسلام و خود مسلمین هم! بیشتر  مشاهده شده است. بگذریم از اینکه بنی آدم و همۀ جوامع بشری دارای اشتراکات اساسی و بسیار وسیعی هستند؛ اما تحقق چنین امری نیازمند حمل و تحمل مواضع توحیدی و التزام به آیات ذکر شده و مبنا قرار دادن روشهای مسالمت آمیز و پذیرش اصل آزادی و تعدُّد و کثرت گرایی است.

نفیِ اجبار در امر دین و تأکید روی تدیُّن توحیدی:

اساس دین و دیانت، همانا ایمان و اعتقاد و یقینیّاتِ فرد و اجتماع  است، امری که (به طبیعت خودش و بنابر عقلانی و درونی بودنش) بر پایۀ زور و جبر و تحمیل بوجود نمی آید، بلکه در سایۀ قناعت و اطمینان شکل می گیرد و بروز می کند. و قرآن حکیم نیز به شیوۀ صریح و رسایی این حقیقت فِطری و ابدی را اینطور بیان کرده است: لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (بقره - ۲۵۷): «در قبول و پذيرش دين اسلام اِکراه و اجبارى وجود ندارد، و به تحقيق راه رشد و تکامل (توحيد) از ضلالت و گمراهى جدا و مشخص شده است، بنابر این، هر کسی که منکر طاغوت و نیروهای شیطانی شود و به الله ایمان بیاورد، به دستگیرۀ مطمئنی چنگ زده که قابل شکست و اِنکسار نیست، و اللّه و خالق یکتا بسیار شنوا و داناست. در این راستا و بعد از بیان نحوۀ شکل گیری ایمان (به مثابۀ پایۀ دین و دینداری) قرآن مُنیر روش دعوت توحیدی را ترسیم و راه ایمان و اسلامیت را چنین ذکر می کند: فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ، لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (غاشیه - ۲۱ و۲۲): «دعوت و بیدارگری کن، همانا که شما {ای محمد} تنها دعوتگر و بیدار کننده ای! و اما بر دیگران سلطه و سیطره ای نداری». و تعلیل و استدلال وارده جهت این روش توحیدی آیاتی از این نوع می باشد: وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكُوا وَ مَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ (اَنعام - ۱۰۷): «ای محمد، اگر خالق یکتا می خواست {و دیانت بنی آدم مبنی بر آزادی و انتخاب نبود} آنها دچار شرک و چند خدایی نمی شدند؛ بنابر این، ما شما را نگهبان آنها قرار نداده ایم و شما وکیل آنها نیستی». اما با وجود اینها (و تقریر و تأیید بیان آزاد و امکان انتخاب)، قرآن حکیم موضع خالق یکتا را تبیین و حقیقت کفر و ایمان را بدین صورت ذکر نموده است: اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره - ۲۵۸): اللّه و خالق یکتا یار و پشتبان ایمانداران است، آنها را از جهل و تاریکی به نور و روشنایی (توحید و اسلامیت) می رساند. و اما کسانی که کافر و منکر شده اند، یاور و پشتبانشان طاغوت و شیاطین است، طاغوت و شیاطینی که آنها را از نور و روشنایی به جهل و تاریکی (کفر و عداوت) می برد، آنها اهل جهنم هستند و در آن ماندگار خواهند شد». و به تبع این موضع توحیدی، رسول و مؤمنین موظف می شوند که در برابر اهل کفر و انکار اینطور ظاهر شوند: قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَ لَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ...... لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ (کافرون - آيات ١ و ٢ و ٣ و ۶): «خطاب به کافران و منکران بگو که: عبادت و اطاعت نمى کنم آنچه را که شما عبادت و اطاعت می کنيد، و شما هم عبادت و اطاعت نمى کنيد آنچه را که من عبادت و اطاعت می کنم......، پس راه و عقيدۀ شما براى خودتان و راه و عقيدۀ من براى خودم». بدیهی است که هر دین و منهجی عملکرد و تبعات خود را دارد و به چیزهای مشخصی (در دنیا و آخرت) منتهی می شود، کمااینکه نتیجۀ آنها به خودشان ارتباط پیدا می کند و خیر و شرّ آنها متوجه پیروان خودشان می گردد؛ و اینهم موضع وحیانی قرآن که در این رابطه بیان شده است: وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ: (یونُس - ۴۱): «ای محمد اگر پیامبریِ شما را تکذیب کردند؛ بگو که عملکرد من برای خودم؛ و عملکرد شما نیز برای خودتان! شما از عملکرد من دور و مُبَرّاء هستید؛ همانطور که من از عملکرد شما دور و مُبَرّاء هستم». و این احسن بیان است! هم در حفظ مواضع خویش و هم در آزاد کردن دیگران؛ و طبعا در این بیاناتِ وحیانی خبری از اکراه و اجبار نیست، بلکه مُحتَوای عبارتِ «لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ» در سراسر قرآن منتشر و هُویداست! و بیانگر حقیقتِ مواضع توحیدی است.

حصر جنگ و قتال با جنگ افروزان و نهی تجاوز:

موضوع جنگ و قتالِ مسلحانه (جهاد حربی) در دین اسلام و در میدان دینداری توحیدی، امری ثانوی و آشکارا دفاعی و ناشی از عکس العمل خشن و مسلحانۀ مخالفان در مقابله با دعوت مسالمت آمیز توحیدی و مشخصا دعوتی با این مواصفات است: اُدْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ (نحل - آیۀ ۱۲۵): «ای محمد، به راه خالق و معبودت دعوت کن (به راه توحيد)، بر پایۀ حکمت و کلام اثر گذار و قانع کننده، و بر مبنای نصيحت ها و مواعظ دلسوزانه، و مجادله و مناظره کن با مخالفان، به عالیترین روشی که ممکن است». بنابر این، جهاد مسلحانه در اسلام نه تنها کاری واکنشی بوده و امری دفاعی بحساب می آید (و جهت دفع شرارتِ دشمنانِ حربی است)، بلکه در آن ساحه نیز باید تنها تا مرزهای دفع شرّ جلو رفت و نباید از حد ضرورت تجاوز نمود، و اینهم تصریحات قرآنی دربارۀ جهادِ مسلحانه: أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ، الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ (حج - ۳۹ و ۴۰): «به کسانی که مورد ظلم و تجاوز قرار گرفته اند، اِذن {حق} داده شده که جنگ و قتال نمايند، و به تأکید اللّه و خالق یکتا بر نصرت و یاری آنها تواناست، همان کسانی که از دیار و مملکت خود به ناحق و ظالمانه اخراج شدند، و سبب اخراجشان چیزی نبود الا اینکه موحد بودند و گفتند معبود ما اللّه و خالق یکتاست». وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ (سورۀ اَنفال - آيۀ ۶۰): «حداکثر قوت و نیرو را برای مقابله با دشمنان اللّه و دشمنان خودتان آماده کنید، تا از شما خوفناک شده و رویتان حساب باز کنند و بر عظمت شما واقف گردند. همچنین در سایۀ ایجاد چنین قوت و نیرویی، دیگران نیز که شما آنها را نمی شناسید، اما اللّه آنها را می شناسد، از شما حساب خواهند برد». فَقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَسَى اللَّهُ أَن يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَاللَّهُ أَشَدُّ بَأْسًا وَ أَشَدُّ تَنكِيلًا (نساء - ٨٤): «پس در راه اللّه جنگ و قتال نما، و لکن غیر از خود را وادار مکن، الا اینکه مؤمنان را تشویق و تحریض نما، ای بسا اللّه (و ربُّ العِزّة) شدت و شرارت کسانی که کافر شده اند از سر شما بردارد، چرا که اللّه و معبود یکتا دارای شدتی بیشتر و عقوبتی سنگین تر است». وَ قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَ لَاتَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَايُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (بقره - ۱۹۰): «با کسانی که با شما جنگ و قتال می کنند؛ مُوحدانه و در راه الله جنگ و قتال نمایید؛ اما تجاوز نکنید و حد نگه دارید؛ چرا که اکیدا الله ظالمان و تجاوزکاران را دوست ندارد». الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ، فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (بقره – ۱۹۴ ): «ماه حرام در مقابل ماه حرام است؛ و در این حرمت شکنیها نیز قصاص و توازنی هست؛ پس هر کسی که به شما ظلم و تجاوز نمود؛ شما نیز بصورت متوازن در پی جبران بر آیید و مشابه آنچه بر شما رفته انجام دهید؛ و تقوای الهی و انضباط دینی داشته باشید؛ و بدانید که الله با اهل التزام و انضباط دینی است». وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرِينَ (نحل - ۱۲۶): «اگر به عقوبت و مجازاتی برخاستید، به همان اندازه باشد که مورد عقوبت و مجازات قرار گرفته اید {مقابله به مثل}، و لکن اگر راه صبر و تحمل در پیش گیرید {این روش} حتما یک خیر و نیکویی برای کسانی است که صبر و تحمل بخرج می دهند». وَ قَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (توبه - ٣٦): «با همۀ مشرکین جنگی {بدون تبعیض و استثناء} جنگ و قتال نمایید، کمااینکه همۀ آنها به جنگ و قتالِ شما برخاسته اند، و اما بدانید که اللّه و خالق یکتا با اهل تقوی و مواظب و منضبط می باشد». فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ، فَإِنِ انتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(بقره - ۱۹۱ و ۱۹۲): «پس اگر با شما وارد جنگ شدند شما هم با آنها بجنگید، چنین است جزای اهل کفر و انکار، و اما اگر دست از عداوت و جنگ طلبی {و مُمانعت از دینداری توحیدی} برداشتند در آن صورت اللّه و معبود یکتا بسیار بخشنده و مهربان است». لازم به ذکر است که عبارت «فَإِنِ انتَهَوْا» نوعی آرامش و آتش بس را بیان می دارد، موضوعی که می تواند زمینۀ صلح و مصالحۀ سیاسی را (با کفار حربی) فراهم آورد، کمااینکه در آیۀ ۶۱ سورۀ اَنفال این موضوع به صراحت بیان گردیده و حتی با دشمنان جنگی و کافرکیش (و حق ستیزان شر فروش) چنین توصیه شده است: وَ إِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (سورۀ انفال - آيۀ ۶۱): «ای محمد، اگر اهل جنگ و قتال به صلح و آشتی متمایل و علاقه مند شدند، شما نیز تمایل و علاقه نشان بده و {نسبت به مکر و حیله هایشان} بر اللّه و خالق یکتا توکل نما، و اکیدا او {نسبت به التزامات شما} بسیار علیم و شنواست». و طبعا این آیات وحیانی، روشِ اهل توحید و آزادی را مُبیَّن ساخته و چند موضوع اساسی را روشن و آشکار می نمایند: اولا جنگ و قتال مختص کسانی است که اهل جنگ و قتال هستند و به روش خشونت آمیز به مقابله به دعوت توحیدی می پردازند، ثانیا جنگ و قتالِ مسلحانه در اسلام و در نصوص قرآنی، امری ثانوی و دفاعی و ناشی از عکس العمل مسلحانۀ مخالفان حربی است، ثالثا جنگ و قتال امری راهگشایانه بوده و جهت رفع ممانعت از دین و دینداری است، زمانی که دعوت توحیدی با تهدید روبرو می شود. رابعا جنگ و قتال باید تنها تا رفع ظلم و تجاوز و بر طرف شدن تهدیدات دشمنان ادامه یابد، و بعد از آن لازم است خاتمه پیدا کند.

حقانیت دین اسلام و آزادیِ انتخاب بشری:

دین اسلام که تنها برنامۀ بر حق و مقبول نزد خالق عالم است (اِنَّ الدّینَ عِندَ اللّهِ الإسلام)، روی علم و عقل و اخلاق بناء شده است، همان سه بالی که حقانیت و مقبولیت این دین توحیدی - وحیانی را جامۀ عمل پوشیده و التزام به آنها مایۀ پیروزی و خوشبختی بنی آدم در دنیا و آخرت هستند. بنابر این، وقتی که می گوییم دین توحیدی اسلام حق است و حقانیت دارد، قصدمان اینست که هم علمی و هم عقلانی و هم اخلاقی است. و لکن آنچه بنابر نصوص وحیانی و تعالیم توحیدی و تجربۀ دور و دراز بشری، در صدر عوامل رشد و ترقیِ نسل بشر قرار می گیرد و بلکه زایندۀ علم و عقل و اخلاق است، همانا «آزادی و ارادۀ انتخابگر اوست»؛ بنحوی که با سلب چنین صفتی از بنی آدم یکسره او نیز جزو حیواناتِ بلا اراده در می آید و به اَسفل السّافلین می رود. پس آنچه در اینجا روی آن تأکید می شود اینست که حقانیت دینِ خالق در علمی و عقلانی و اخلاقی بودن آنست، کمااینکه علم و عقل و اخلاق به ما آموخته اند که حفاظت و حراست از آزادی و ارادۀ انتخابگر بنی آدم یعنی حفاظت و حراست از جوهرۀ بشریت و تلاش جهت تداوم عالمِ انسانیت (و این بزرگترین احترام اوست). و آیات زیر عالیترین بیان در تبیین حقانیت توحیدی و آزادی انتخاب بشری هستند: إِنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ، فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَلِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَ مَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ (زُمَر - ۴۱): «ای محمد، ما قرآن را به حقّ و برای مردم بر تو نازل کردیم، پس هر کسی که هدایت شود برای خودش و به نفع خودش میباشد، و هر کسی که گمراه گردد غیر از این نیست که ضلالتش روی خودش بار است، و {ای رسول} شما وکیل و مسئول سرنوشت مردم نیستی». قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَ مَا أَنَا عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ (یونس - ۱۰۸) «بگو ای مردم؛ همانا برای شما از طرف اللّه و معبود یکتا حق و حقیقت نازل شده است؛ و بعد از این {بدانید} هر که از شما هدایت و مسلمان گردد، برای خودش هدایت و مسلمان شده است؛ و هر که گمراه و کافر شود، مسئولیتش به گردن خودش میباشد، و بگو من وکیل و مسئول انتخاب شما نیستم». همچنین در آیات دیگری این حقیقت تکوینی (با اصطلاحات و ادبیات متفاوت) بدین شیوه بیان شده است: وَ لَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ (یونس - ۹۹): «اگر اللّه و خالق یکتا می خواست و اراده و قانون ایشان اقتضاء می کرد، همۀ آنهايی که روى زمين هستند ايمان مى آوردند {اما اراده و قانون خالق بر آزادى ذاتى و توان انتخاب بشریت قرار گرفته و چنین اقتضایی وجود ندارد}، حال آيا شما مردم را وادار و مجبور می سازى که ايمان بياورند و جَبرا و کَرها مسلمان شوند؟!». إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا، إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا (انسان - ۲ و ۳): «همانا که ما نوع بشر را از یک نطفۀ ترکیبی خلق نمودیم، بدین صورت که او را می آزماییم و وارد مراحل دشواری می سازیم، و نهایتا او را شنوا و با بصیرت گرداندیم. همانا كه ما نوع انسان را به راه توحید هدایت و راهنمایی کردیم، چه اینکه شکرگذار باشد و چه کافر و ناسپاس در آید». وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ (کهف - ۲۹): «بگو که حق و راستی از جانب خالق شماست؛ حال هر که میخواهد مؤمن و ملحق شود و هر که می خواهد کافر و منکر گردد». نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ وَ مَا أَنتَ عَلَيْهِم بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن يَخَافُ وَعِيدِ (ق - ۴۵): «ما آگاهترین هستیم نسبت به گفته ها و مواضع کافرانِ منکر {معلومات کافی داریم}، و شما بر سر آنها جبّار نیستی و بر آنها سلطه و سیطره ای نداری {و تحقق هدایت در اختیار شما نیست}، پس بر مبنای قرآن {و آیاتش} کسانی را بیدار و دعوت نما که برای هشدارهای ما حساب باز می کنند». وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَ لَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ (قَصَص - ۵۵): «و آنگاه که اهل ایمان و اسلام با سبّ و خطابِ جاهلانه روبرو شدند، از جواب و مقابله آن اجتناب ورزیده و گفتند: {بدانید که} عملکرد ما برای ماست و عملکرد شما برای خودتان است، سلام و سِلمیت ما بر شما باد؛ ما سبّ و خطابهای جاهلان را جواب نمی دهیم». اینست عُلوِّ و برتریِ تدیُّن توحیدی! که به هر حال باید در ماهیت و رفتار مسلمین تجلّی یابد، تا بتوان ادعای اسلامیت و مسلمانی را جامۀ عمل پوشید و آیات وحیانی قرآن را عینیت بخشید: وَ عِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا (فرقان - ٦٣): «و تسلیم شدگان به خالق مهربان کسانی هستند که محترمانه و متواضعانه روی زمین حرکت می کنند، و هنگامی که مورد عتابِ و بی احترامیِ جاهلان واقع شدند {در جواب) به آنها سلام و سلمیت می فرستند». و در غیر این صورت، موضوع مسلمانی و اسلامیتِ مسلمین حرف و حرّافی بیش نخواهد بود.

جدیّت در تدیُّن توحیدی و آزادی مخالفان:

بدیهی است که آزاد اندیشیِ توحیدی و احترام به آزادی و حق انتخاب بشری، معنایش تزلزل و شُل گرفتنِ مواضع توحیدی و عدم التزام و پایبندی به آنها نیست، بلکه این طبیعت تدیُّن توحیدی است که مراعات حقوق دیگران (و اختیار و انتخاب انسانها) با جدی گرفتنِ مواضع توحیدی هماهنگی و همخوانی دارد، نه روی حساب آنها؟! بنحوی که اگر حقوق و اختیارات دیگران دچار نقض یا نُقصان گردد، فی الواقع دینداریِ توحیدی گرفتار نقض یا نُقصان شده است. بنابر این، زمانی میتوانیم مدعی دینداریِ متکامل و ذو الابعادِ توحیدی - وحیانی باشیم که آزادی و حقوق دیگران مراعات و حفاظت شود، زیرا این امر مُبتنی بر نصوص مسلم وَحیانی و جزو طبیعتِ دینداری توحیدی است. و این نوع اسلامیت و مسلمانی (که مبنی بر تجانس جدیّت توحیدی و مراعات حقوق مخالفان است) در آیاتی از قرآن بدین شیوه تصریح شده است: فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَ رَبُّكُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَ لَكُمْ أَعْمَالُكُمْ لَا حُجَّةَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ (شوری - ۱۵): «پس دعوت کن و راست و مُحکم حرکت نما، کمااینکه امر شده ای، و از امیال آنها تبعیت مکن؛ و بگو به آنچه اللّه نازل و مقرر کرده ایمان آورده ام و مأمور به اصلاح و ایجاد توازن بین شما هستم. اللّه خالق ما و شماست، لکن اَعمال ما از آن ماست و اَعمال شما نیز برای خودتان است؛ و بین ما و شما حجت و برهانی باقی نمانده {با توجه به بلاغ مبین و اِتمام حجت}، و اللّه ما را {روز قیامت و جهت قضاوت و حکم نهایی} جمع و حشر می کند و بازگشت بسوی اوست». و در آیۀ دیگری موضوع جدیّت توحیدی و آزاد گذاشتن مخالفان نسبت به مواضع شان و انتخابی که دارند (و واگذاری مسئولیت عملکردشان به خودشان) اینطور انعکاس یافته است: قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِي اللَّهِ وَ هُوَ رَبُّنَا وَ رَبُّكُمْ وَ لَنَا أَعْمَالُنَا وَ لَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ (بقره - ۱۳۹): «ای محمد، به این منکران بگو: آیا دربارۀ ذات اللّه و معبود یکتا با ما مجادله و مناقشه می کنید؛ در حالی که او خالق ما و شماست؟! حال {بدانید که} نتیجۀ عملکرد ما برای ماست و نتیجۀ عملکرد شما برای خودتان است، و {بدانید که} ما مُخلص اللّه و خالق یکتا هستیم». و اما از همه بالاتر و عالی تر همانا تعاملی است که قرآن حکیم در رابطه با اهل کتاب (و از جمله یهودیان و مسیحیان) توصیه کرده است؛ روشی که عامّ و فراگیر بوده (به استثنای ظالمانِ متجاوز) و بیانگر نحوۀ تعامل توحیدی با مخالفان حتی در بحث و مناظره است: وَ لَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَ قُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنزِلَ إِلَيْنَا وَ أُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَٰهُنَا وَ إِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (عنکبوت - ۴۶): «با اهل كتاب {یهود و نصاری} مجادله و مناقشه نكنيد، مگر بنحوی که اَحسَن و اثرگذار باشد، الا اینکه ظالمان شان استثناء هستند، و به آنها اعلام نمایید که به آنچه برای ما و شما نازل شده ایمان داریم، زیرا معبود ما و شما یکی است و ما تسلیم او شده ایم». همچنین جدیّت تعامل توحیدی  و عدم انخراط به میدانهای ناخواسته و کشیده شدن بسوی بد زبانی و ادبیات نامحترمانه در آیات قرآن مورد تأکید قرار گرفته و نشانۀ سعۀ صدر و ملاحظۀ دیگران قلمداد شده است، امری که ناشی از اعتراف به اوضاع و احوال متفاوت و توجه به عرف و عاداتِ فرهنگی و تاریخی آنها می باشد؛ و آیۀ ۱۰۸ سورۀ اَنعام بنحو رسایی این موضوع را اینطور بیان داشته است: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (اَنعام - ۱۰۸): «نسبت به کسانی که غیر اللّه را فریاد می زنند {مشرکین} بدزبانی نکنید، چرا که آنها نیز بنابر عداوتِ جاهلانه نسبت به اللّه بدزبانی می کنند؛ و اینچنین {به طبیعت حال} عملگرد هر جمع و جماعتی را برایشان مُزیَّن و آراسته ایم؛ و سرانجام همۀ آنها بسوی خالق شان باز می گردند، و آنگاه همۀ اطراف را از نحوۀ عملکردی که داشتند مطّلع می سازیم». اما با وجود این، نباید تصور شود که مَباحثات و مُناظرات و تعاملِ حکیمانه به سادگی حلّال مشکلات می گردد و معجزه آفرین می شود؛ خیر چنین نیست، زیرا کسانی که روی مواضع خصمانۀ خود اصرار می ورزند (و حتی تن به تفاهم و مسالمت جویی نمی دهند)؛ موانع و تعلقاتی دارند که موضع گیریِ مجددشان را سخت و دشوار می سازد. بدین خاطر قرآن مُنیر به رسول و اهل ایمان توصیه می کند که بیشتر متوجه مواضع و اطاعت خودشان باشند؛ و نسبت به مخالفانِ خیره سر به بلاغ مبین اکتفاء نمایند و سرنوشت آنها را به خودشان واگذار کنند: فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (آل عمران - ۲۰): «بنابر این {ای محمد} اگر با تو وارد مناقشه و درگیری لفظی شدند به آنها اعلام کن که من تسلیم اللّه و خالق یکتا شده ام و پیروانم همچنین، و به اهل کتاب و مردم عامیّ بگو که آیا تسلیم شدید و گردن نهادید؟ و به تأکید اگر تسلیم و پذیرای مواضع توحیدی گشتند هدایت می شوند، و لکن اگر رو گردانده و پشت کردند، آنوقت وظیفۀ تو تنها ابلاغ رسالت است، و اللّه نسبت به وضع بندگان بسیار بصیر و بیناست».

سازمان موحدین آزادیخواه ایران

۵ رمضان ۱۴۴۲ - ۲۸ فروَردین ۱۴۰۰